„The Whispering Mirror”: Inspirująca podróż uczniów klasy 4D dookoła Afryki

Klasa 4D ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Zambrowie jest jedną z 18 klas w Polsce realizujących inicjatywę klas patronackich eTwinning, które umożliwiają prowadzenie projektu eTwinning jako odrębnego przedmiotu na świadectwie. 

Wykorzystywanie nowoczesnych metod nauczania z użyciem najnowszych technologii ICT oraz współpraca z zagranicznymi placówkami umożliwia uczniom rozwijanie kluczowych kompetencji i wymianę doświadczeń z rówieśnikami z różnych krajów. Każda z klas patronackich angażuje się w unikalny projekt, opracowany przez swoich nauczycieli i współpracuje z różnymi międzynarodowymi partnerami.

W ramach tej inicjatywy klasa 4D realizuje projekt „The Whispering Mirror”. W naszym projekcie dziesięciolatkowie z Grecji i Polski wyruszają w ekscytujący rejs dookoła Afryki, odwiedzając 8 wybranych krajów. W międzynarodowych grupach opracowują prezentację poznanych państw i prowadzą wspólnie dziennik pokładowy. Ich przygoda niespodziewanie zostaje zakłócona przez potężny huragan, który poważnie uszkadza statek i zmusza ich do szukania schronienia na tajemniczej wyspie. Aby ustalić swoje położenie, otrzymują współrzędne ujawniające nazwę wyspy (Sokotra), która jest odizolowanym i niesamowitym miejscem na mapie świata, słynącym z niezwykłych drzew, unikalnych roślin oraz wyjątkowych zwierząt. Podczas eksploracji wyspy i poznawania jej różnorodnej przyrody, rozbitkowie prowadzą dialog zapisując go w swojej wspólnej książeczce. W pewnym momencie natrafiają na jaskinię z tajemniczym lustrem, które do nich szepcze. W jego odbiciu odkrywają dwóch dżinów. Dzieci zgłębiają ich sekrety, tworząc z nich fascynującą opowieść. W końcu dżiny proszą o uwolnienie, obiecując spełnić ich 3 życzenia, w tym zapewnić im bezpieczny powrót do domu.

Na początku projektu uczniowie nie mieli pojęcia, co ich czeka. Stopniowo odkrywali kolejne etapy, zainspirowani przez kreatywne zadania i wskazówki, które prowadziły ich ku nowym przygodom. W trakcie projektu często musieli podejmować decyzje, które wspierały ich w osiąganiu celu.

Dzięki projektowi „The Whispering Mirror”, który klasa 4D realizowała jako część programu klas patronackich eTwinningu, przy wsparciu Burmistrza Miasta Zambrów Kazimierza Dąbrowskiego oraz Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 4 w Zambrowie Ryszarda Świderskiego, uczniowie nie tylko przeżyli niezwykłą przygodę podczas wirtualnego rejsu dookoła Afryki, lecz także odkryli tajemniczą wyspę, Sokotrę, bogatą w unikalną faunę i florę. Spotkanie z dwoma dżinami w tajemniczym lustrze było punktem kulminacyjnym ich podróży, która nie tylko rozwijała ich umiejętności komunikacyjne i współpracę zespołową, ale także zainspirowała do odkrywania świata i pogłębiania wiedzy o innych kulturach. Projekt ten wzbogacił także słownictwo uczniów oraz umiejętność korzystania z nowoczesnych narzędzi internetowych, rozwijając jednocześnie ich kreatywność w tworzeniu własnych materiałów edukacyjnych i rozwiązywaniu problemów.

Autorka i koordynatorka projektu – Barbara Głuszcz

Skip to content