Rola i zadania psychologa szkolnego

Specyfika pracy psychologa w szkole polega na dużej różnorodności, co wymaga od psychologa szerokiego spektrum umiejętności i podejmowanych działań. Mają one charakter: diagnostyczny, terapeutyczny, psychoedukacyjny, wychowawczy, profi­laktyczny, interwencyjny, mediacyjny i organizacyjny. Zadania podejmowane przez psychologa w szkole są złożone, gdyż dotyczą ucznia, zespołu klasowego oraz nauczy­cieli
i rodziców. Wszystkie służą – w bliższej czy dalszej perspektywie – budowaniu dobrych relacji w szkole.

Czym zajmuje się psycholog szkolny?
  • diagnozą potencjalnych możliwości ucznia;
  • analizą przyczyn niepowodzeń szkolnych oraz negatywnego zachowania ucznia;
  • działaniami profilaktycznymi w celu zapobiegania pojawianiu się problemów;
  • doradztwem w zakresie wyboru kierunku dalszego kształcenia i zawodu
  • współpracą z rodzicami w zakresie zagadnień wychowawczych (wskazówki związane
    z zagadnieniami wychowawczymi, wskazanie odpowiedniej literatury);
  • współpracą z nauczycielami i wychowawcami klas (zajęcia integracyjne, pomoc
    w rozwiązywaniu konfliktów klasowych);
  • współpracą z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Ośrodkiem Rozwiązywania Problemów Alkoholowych itp.;
  • organizowaniem warsztatów mających na celu m.in. rozwój umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, kreowanie postawy asertywnej.
Kto może się zgłosić?
Uczeń, gdy:
  • ma trudności w szkole z nauką lub w kontaktach z rówieśnikami;
  • nie czuje się w szkole bezpiecznie (jest zastraszany lub dyskryminowany);
  • w jego domu rodzinnym dzieje się coś, co utrudnia mu dobre funkcjonowanie;
Rodzic, gdy:
  • nie radzi sobie z dzieckiem w domu lub zauważa negatywne przejawy jego zachowania;
  • chciałby lepiej zrozumieć swoje dziecko
Nauczyciel, gdy:
  • doświadcza trudności z uczniem lub zauważa konflikt między uczniami w klasie;
  • szuka nowych form pomocy mających swoje swe źródło w psychologii.
Skip to content