Terapia pedagogiczna
to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom z różnego rodzaju nieprawidłowościami rozwoju i zachowania.
Główne cele terapii pedagogicznej to:
- usprawnianie zaburzonych funkcji (korekcja),
- wspomaganie funkcji dobrze rozwijających się tak, aby mogły być wsparciem dla funkcji zaburzonych lub mogły je zastąpić (kompensacja),
- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów,
- eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych konsekwencji,
- wzmacnianie motywacji do pracy i wiary we własne możliwości.
Powyższe cele realizuje terapeuta pedagogiczny podczas prowadzonych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
W ich trakcie stymuluje wszechstronny rozwój dziecka ze szczególnym zwróceniem uwagi ma rozwijanie i usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych niezbędnych w nauce czytania i pisania, czyli:
- percepcji wzrokowej i słuchowej,
- koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- pamięci wzrokowej i słuchowej,
- sprawności ruchowej zarówno w obrębie motoryki małej – sprawności ręki, jak i motoryki dużej,
- grafomotoryki,
- koncentracji uwagi,
- orientacji w przestrzeni.
W zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych uczestniczą uczniowie posiadający orzeczenie lub opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, a także na wniosek Nauczyciela/Wychowawcy lub Rodzica.
Terapia pedagogiczna jest procesem długofalowym. Warunkiem osiągnięcia zamierzonych efektów jest systematyczne uczestnictwo ucznia w zajęciach oraz wykonywanie zaleconych ćwiczeń w domu pod kontrolą rodziców. Dlatego bardzo ważna jest współpraca pomiędzy terapeutą a rodzicami ucznia.