MEiN    KO-Białystok    CEN-Białystok     ODN-Łomża      OKE-Łomża     CKE-Warszawa  

 

    Pionowe menu - Menu w CSS - Kurs CSS Pionowe menu - Menu w CSS - Kurs CSS
  • Strona główna

   

„Czwórka” - szkołą młodych patriotów

 

 
 

Już od stycznia nasza szkoła przygotowuje się do obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W tym celu przystąpiliśmy do ogólnopolskiego konkursu „Szkoła młodych patriotów”. Honorowy patronat nad projektem objął Burmistrz Miasta Zambrów – pan Kazimierz Dąbrowski.

Nasi uczniowie uczestniczyli w rozmaitych zadaniach. Pierwszym z nich był udział w konkursie plastycznym. Zadaniem naszych wychowanków było przygotowanie plakatu reklamującego 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Podsumowanie konkursu miało miejsce 17 stycznia 2018 roku. W konkursie uczestniczyli uczniowie klas I-VII. Do organizatorów wpłynęły 133 plakaty (49 od uczniów klas I-III oraz 84 wykonanych przez uczniów klas IV-VII). Komisja wyłoniła zwycięzców, a najpiękniejsze plakaty zostaną wykorzystane do dekoracji szkoły w listopadzie.

W lutym miała miejsce szkolna debata na temat patriotyzmu.  W spotkaniu tym uczestniczyli uczniowie klas siódmych. Rozpoczęło się ono od zaprezentowania przygotowanej przez organizatorów prezentacji, w której przypomniano m.in. definicje i rodzaje patriotyzmu, obowiązki osób uważających się za patriotów oraz postacie polskich patriotów. Uczniowie zapoznani zostali też z wynikami ankiety przeprowadzonej wśród społeczności szkoły na temat patriotyzmu. W badaniu tym udział wzięli uczniowie i ich rodzice. Badani mieli odpowiedzieć na  sześć pytań. Wśród nich były np.: czym dla Ciebie jest patriotyzm; czy jesteś dumny z bycia Polakiem?

Zgromadzeni na debacie uczniowie interpretowali wyniki poszczególnych pytań, analizowali odpowiedzi udzielane w ankiecie zarówno przez uczniów, jak też przez osoby dorosłe. Każda klasa zaprezentowała również przygotowany przez siebie Kodeks Postaw Patriotycznych. Wszyscy chętnie odpowiadali na pytania przygotowane przez organizatorów. Uczniowie zastanawiali się, jak należy rozumieć patriotyzm w czasie wojny oraz w czasie pokoju. Starali się wskazać, jakie zachowania w codziennym życiu mogą świadczyć o postawach patriotycznych. Podsumowaniem debaty było wypracowanie Szkolnego Kodeksu Postaw Patriotycznych. Niezwykle pomocne w tym zakresie były zarówno kodeksy przygotowane w klasach, jak i wymiana poglądów podczas spotkania.

Kodeks Postaw Patriotycznych uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Zambrowie:

1.    Bądź dumny z bycia Polakiem.

2.    Dbaj o dobre imię Polski w kraju i poza jego granicami.

3.    Szanuj polskie symbole narodowe.

4.    Bierz udział w obchodach świąt narodowych.

5.    Posługuj się piękną polszczyzną.

6.    Kultywuj polskie tradycje, obyczaje i zwyczaje.

7.    Pamiętaj o polskich bohaterach narodowych i rocznicach historycznych.

8.    Bądź gotowy do poświęceń dla Ojczyzny i w jej obronie.

Kolejnym zadaniem, z jakim zmierzyli się uczniowie był konkurs poezji patriotycznej. Każdy uczestnik zaprezentował jeden wiersz o tematyce patriotycznej, dostosowany do jego możliwości odtwórczych. Uczniów oceniła komisja powołana przez organizatorów, która zwracała szczególną uwagę na opanowanie tekstu, dykcję oraz ekspresję wypowiedzi. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy,  a laureaci nagrodzeni zostali patriotycznymi upominkami.

18 kwietnia uczniowie wzięli udział w konkursie piosenki patriotycznej. Nasi wychowankowie prezentowali wysoki poziom artystyczny. Możliwość wykonania piosenki przed zgromadzoną publicznością i komisją wzbudzała wielkie emocje. Uczestnicy konkursu wykazali duże zaangażowanie. Z przyjemnością się ich słuchało. Wierzymy, że udział w konkursie na długo pozostanie w ich pamięci.

Następnego dnia wszyscy uczniowie klas I – III mieli możliwość zaprezentowania swoich umiejętności wokalnych podczas szkolnego festiwalu pieśni patriotycznej. Każda klasa wybrała inny utwór i wykonała go przed zgromadzonymi na sali gimnastycznej rówieśnikami i nauczycielami. Można było usłyszeć: „Wojenko, wojenko”, „Piechotę”, „Marsz Polonia”, „Rozszumiały się wierzby płaczące” oraz wiele innych pieśni. Największe wrażenie na zgromadzonych zrobiła jednak „Rota” pięknie odśpiewana przez wszystkich uczestników spotkania. Nasi wychowankowie śpiewali z zaangażowaniem, z serca, a my – nauczyciele - widzieliśmy, że czują się dumni z bycia Polakami. Utwierdza nas to w przekonaniu, że podejmowane działania mają sens.

W maju uczniowie klas V i VI wzięli udział w konkursie „Historia Polski a patriotyzm”. Nasi wychowankowie zmierzyli się z testem, który sprawdzał ich wiedzę na temat historii naszego kraju. Uczniowie wykazali się znajomością historii Polski począwszy od przyjęcia przez Polskę chrztu, poprzez walki o odzyskanie niepodległości w 1918r., aż do największego międzynarodowego konfliktu zbrojnego jakim była II wojna światowa. Swoim udziałem w konkursie uczniowie udowodnili, że interesują się tematyką patriotyczną i czują się przywiązani do Ojczyzny.

Warto dodać, że za każde ze zrealizowanych przez nas zadań otrzymaliśmy maksymalną ilość punktów. Stały się one podstawą do przyznania naszej szkole tytułu „Szkoła młodych patriotów”. Napawa nas to dumą, ale jednocześnie zobowiązuje do dalszych działań w zakresie wychowania patriotycznego naszych wychowanków.

Dorota Strenkowska