Już od
stycznia nasza szkoła przygotowuje się do obchodów 100. rocznicy
odzyskania przez Polskę niepodległości. W tym celu przystąpiliśmy do
ogólnopolskiego konkursu „Szkoła młodych patriotów”. Honorowy patronat
nad projektem objął Burmistrz Miasta Zambrów – pan Kazimierz
Dąbrowski.
Nasi
uczniowie uczestniczyli w rozmaitych zadaniach. Pierwszym z nich był
udział w konkursie plastycznym. Zadaniem naszych wychowanków było
przygotowanie plakatu reklamującego 100. rocznicę odzyskania przez
Polskę niepodległości. Podsumowanie konkursu miało miejsce 17 stycznia
2018 roku. W konkursie uczestniczyli uczniowie klas I-VII. Do
organizatorów wpłynęły 133 plakaty (49 od uczniów klas I-III oraz 84
wykonanych przez uczniów klas IV-VII). Komisja wyłoniła zwycięzców, a
najpiękniejsze plakaty zostaną wykorzystane do dekoracji szkoły w
listopadzie.
W
lutym miała miejsce szkolna debata na temat patriotyzmu. W spotkaniu
tym uczestniczyli uczniowie klas siódmych. Rozpoczęło się ono od
zaprezentowania przygotowanej przez organizatorów prezentacji, w
której przypomniano m.in. definicje i rodzaje patriotyzmu, obowiązki
osób uważających się za patriotów oraz postacie polskich patriotów.
Uczniowie zapoznani zostali też z wynikami ankiety przeprowadzonej
wśród społeczności szkoły na temat patriotyzmu.
W badaniu tym udział wzięli uczniowie
i ich rodzice. Badani mieli odpowiedzieć na sześć pytań. Wśród nich
były np.: czym dla Ciebie jest patriotyzm; czy jesteś dumny z
bycia Polakiem?
Zgromadzeni
na debacie uczniowie interpretowali wyniki poszczególnych pytań,
analizowali odpowiedzi udzielane w ankiecie zarówno przez uczniów, jak
też przez osoby dorosłe. Każda klasa zaprezentowała również
przygotowany przez siebie Kodeks Postaw Patriotycznych. Wszyscy
chętnie odpowiadali na pytania przygotowane przez organizatorów.
Uczniowie zastanawiali się, jak należy rozumieć patriotyzm w czasie
wojny oraz w czasie pokoju. Starali się wskazać, jakie zachowania w
codziennym życiu mogą świadczyć o postawach patriotycznych.
Podsumowaniem debaty było wypracowanie Szkolnego Kodeksu Postaw
Patriotycznych. Niezwykle pomocne w tym zakresie były zarówno kodeksy
przygotowane w klasach, jak i wymiana poglądów podczas spotkania.
Kodeks
Postaw Patriotycznych uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Zambrowie:
1. Bądź
dumny z bycia Polakiem.
2. Dbaj
o dobre imię Polski w kraju i poza jego granicami.
3.
Szanuj polskie symbole narodowe.
4.
Bierz udział w obchodach świąt narodowych.
5.
Posługuj się piękną polszczyzną.
6.
Kultywuj polskie tradycje, obyczaje i zwyczaje.
7.
Pamiętaj o polskich bohaterach narodowych i rocznicach historycznych.
8. Bądź
gotowy do poświęceń dla Ojczyzny i w jej obronie.
Kolejnym
zadaniem, z jakim zmierzyli się uczniowie był konkurs poezji
patriotycznej. Każdy uczestnik zaprezentował jeden wiersz o tematyce
patriotycznej, dostosowany do jego możliwości odtwórczych. Uczniów
oceniła komisja powołana przez organizatorów, która zwracała
szczególną uwagę na opanowanie tekstu, dykcję oraz ekspresję
wypowiedzi. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy, a laureaci
nagrodzeni zostali patriotycznymi upominkami.
18
kwietnia uczniowie wzięli udział w konkursie piosenki patriotycznej.
Nasi wychowankowie prezentowali wysoki poziom artystyczny. Możliwość
wykonania piosenki przed zgromadzoną publicznością i komisją wzbudzała
wielkie emocje. Uczestnicy konkursu wykazali duże zaangażowanie. Z
przyjemnością się ich słuchało. Wierzymy, że udział w konkursie na
długo pozostanie w ich pamięci.
Następnego
dnia wszyscy uczniowie klas I – III mieli możliwość zaprezentowania
swoich umiejętności wokalnych podczas szkolnego festiwalu pieśni
patriotycznej. Każda klasa wybrała inny utwór i wykonała go przed
zgromadzonymi na sali gimnastycznej rówieśnikami i nauczycielami.
Można było usłyszeć: „Wojenko, wojenko”, „Piechotę”, „Marsz Polonia”,
„Rozszumiały się wierzby płaczące” oraz wiele innych pieśni.
Największe wrażenie na zgromadzonych zrobiła jednak „Rota” pięknie
odśpiewana przez wszystkich uczestników spotkania. Nasi wychowankowie
śpiewali z zaangażowaniem, z serca, a my – nauczyciele - widzieliśmy,
że czują się dumni z bycia Polakami. Utwierdza nas to w przekonaniu,
że podejmowane działania mają sens.
W maju
uczniowie klas V i VI wzięli udział w konkursie „Historia Polski a
patriotyzm”. Nasi wychowankowie zmierzyli się z testem, który
sprawdzał ich wiedzę na temat historii naszego kraju. Uczniowie
wykazali się znajomością historii Polski począwszy od przyjęcia przez
Polskę chrztu, poprzez walki o odzyskanie niepodległości w 1918r., aż
do największego międzynarodowego konfliktu zbrojnego jakim była II
wojna światowa. Swoim udziałem w konkursie uczniowie udowodnili, że
interesują się tematyką patriotyczną i czują się przywiązani do
Ojczyzny.
Warto
dodać, że za każde ze zrealizowanych przez nas zadań otrzymaliśmy
maksymalną ilość punktów. Stały się one podstawą do przyznania naszej
szkole tytułu „Szkoła młodych patriotów”. Napawa nas to dumą, ale
jednocześnie zobowiązuje do dalszych działań w zakresie wychowania
patriotycznego naszych wychowanków.
Dorota Strenkowska
|