|
W
zeszłym roku szkolnym Centrum Nauki Kopernik zaproponowało naszej szkole
przystąpienie do projektu „Przewrót kopernikański – Wyposażenie pracowni
przyrody w szkole podstawowej”. Po wypełnieniu odpowiednich ankiet
staliśmy się jedną z dziesięciu szkół pilotażowych tego projektu w
Polsce.
Dyrektor
i dwie nauczycielki przyrody otrzymali zaproszenie do Centrum Nauki
Kopernik na ogólnopolską Konferencję „Pokazać-Przekazać”. Przez dwa
sierpniowe dni (22-23.08.2014r.) mieliśmy okazję uczestniczyć w wykładach,
panelach dyskusyjnych i warsztatach tematycznych pod wspólnym hasłem
„Pomóż mi zrobić to samodzielnie”.
Konferencja
rozpoczęła się świetnym wykładem amerykańskiego mikrobiologa i nauczyciela
dr Tylera deWitt na temat różnicy między problemem a produktem
badawczym. Każdy nauczyciel, bez względu na wykonywaną profesję, wyszedł
po nim z przeświadczeniem, że najważniejszym zadaniem w naszej pracy jest
wykształcenie ucznia myślącego, czynnie działającego w procesie
nauczania, a nie biernego teoretyka „zakuwającego wiedzę”. Wykład prof.
Stanisława Dylaka z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
uświadomił nam, że mózg dziecka najlepiej kształtuje się w początkowym
okresie jego życia, dlatego to na rodzicach i nauczycielach, między
innymi szkół podstawowych ciąży obowiązek kształtowania umysłu dziecka
przez działanie i myślenie.
Podczas
panelu dyskusyjnego „Świat w klasie- czyli odkrywanie w pracowni
przyrody” rozmawialiśmy o stworzeniu w szkole właściwych warunków do
kształtowania kompetencji kluczowych uczniów. Jako szkoła pilotażowa
projektu „Wyposażenie pracowni przyrodniczej w szkole podstawowej”
mieliśmy pierwszeństwo w wypowiadaniu się o tym co ułatwia, a co
utrudnia pracę nauczyciela na rzecz rozwoju nowoczesnej edukacji
przyrodniczej.
Konferencja
była nie tylko miejscem słuchania i rozmawiania o tym, jak angażować
uczniów, pobudzać ich ciekawość, motywację i zapał do nauki, ale również
samodzielnym sprawdzeniem się w działaniu. Podczas warsztatów
tematycznych (Edukacja Medialna, Pracownia Przyrody od nowa, Uwolnij
Eksperyment, Kosmos w szkole) samodzielnie wypraktykowaliśmy
stosowanie metody pracy badawczej z uczniem. Wystąpienia przed kamerą,
wypraktykowanie metody IBSE (nauczanie przez doświadczanie), nauka
zadawania pytań angażujących do poszukiwania odpowiedzi oraz poznanie
sposobów na wzbogacenie lekcji informacjami o wszechświecie dały nam
możliwość sprawdzenia i dopełnienia własnych umiejętności edukacyjnych.
Na
zakończenie Piotr Voelkel – przedsiębiorca i promotor polskiego designu, w
prostych słowach i na własnym przykładzie wyjaśnił, że kluczem do lepszej
edukacji jest poczucie własnej wartości. Traktowanie dziecka, już od
najmłodszych lat, jako pełnoprawnego, myślącego człowieka sprzyja
rozwojowi edukacji, a kształtowanie potrzeby wprowadzania w życie marzeń
popycha świat do przodu. Bogata oferta konferencji „Pokazać-Przekazać”
naładowała naszą trójkę pozytywnymi myślami i zachęciła do zaangażowania
się w realizację projektu „Wyposażenie pracowni przyrodniczej w szkole
podstawowej”. Już wiemy, że doprowadzimy do tego, żeby pracownie
przyrodnicze w naszej szkole były nowoczesne i świetnie wyposażone, a
uczniowie mogli samodzielnie eksperymentować.
Lidia Grad
Ewa Hryńko
|
|