MEiN    KO-Białystok    CEN-Białystok     ODN-Łomża      OKE-Łomża     CKE-Warszawa  

 

    Pionowe menu - Menu w CSS - Kurs CSS Pionowe menu - Menu w CSS - Kurs CSS
  • Strona główna

 

 

„Czwórka”, jako 1 z 10 szkół w Polsce, przystąpiła do projektu Centrum Nauki Kopernik
 „Przewrót kopernikański – Wyposażenie pracowni przyrody w szkole podstawowej”.

 

 
 

W zeszłym roku szkolnym Centrum Nauki Kopernik zaproponowało naszej szkole przystąpienie do projektu „Przewrót kopernikański – Wyposażenie pracowni przyrody w szkole podstawowej”. Po wypełnieniu odpowiednich ankiet staliśmy się jedną z dziesięciu szkół  pilotażowych tego projektu w Polsce.

Dyrektor i dwie nauczycielki przyrody otrzymali zaproszenie do Centrum Nauki Kopernik na ogólnopolską  Konferencję „Pokazać-Przekazać”.  Przez dwa sierpniowe dni (22-23.08.2014r.) mieliśmy okazję uczestniczyć w wykładach, panelach dyskusyjnych i warsztatach tematycznych pod wspólnym hasłem „Pomóż mi zrobić to samodzielnie”.

Konferencja rozpoczęła się świetnym wykładem amerykańskiego mikrobiologa i nauczyciela  dr Tylera  deWitt  na temat różnicy między problemem a produktem badawczym.  Każdy nauczyciel, bez względu na wykonywaną profesję, wyszedł po nim z przeświadczeniem, że najważniejszym zadaniem w naszej pracy jest wykształcenie ucznia myślącego, czynnie działającego w procesie nauczania,  a nie biernego teoretyka „zakuwającego wiedzę”.  Wykład prof. Stanisława Dylaka z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, uświadomił nam, że mózg dziecka najlepiej kształtuje się w początkowym okresie jego życia, dlatego to na rodzicach i  nauczycielach,  między innymi szkół podstawowych ciąży obowiązek kształtowania umysłu dziecka przez działanie i myślenie.

Podczas panelu  dyskusyjnego „Świat w klasie- czyli odkrywanie w pracowni przyrody”  rozmawialiśmy o stworzeniu w szkole właściwych warunków  do kształtowania kompetencji kluczowych uczniów. Jako szkoła pilotażowa projektu  „Wyposażenie pracowni przyrodniczej w szkole podstawowej”  mieliśmy pierwszeństwo w wypowiadaniu się o  tym co ułatwia, a co utrudnia pracę nauczyciela na rzecz rozwoju nowoczesnej edukacji przyrodniczej. 

Konferencja była nie tylko miejscem słuchania i rozmawiania o tym, jak angażować uczniów, pobudzać ich ciekawość, motywację i zapał do nauki, ale również samodzielnym sprawdzeniem się w działaniu.  Podczas warsztatów tematycznych (Edukacja Medialna, Pracownia Przyrody od nowa, Uwolnij Eksperyment, Kosmos w szkole)  samodzielnie wypraktykowaliśmy stosowanie metody pracy badawczej z uczniem. Wystąpienia przed kamerą, wypraktykowanie metody IBSE (nauczanie przez doświadczanie),  nauka zadawania pytań angażujących do poszukiwania odpowiedzi oraz poznanie sposobów na wzbogacenie lekcji informacjami o wszechświecie dały nam możliwość  sprawdzenia i dopełnienia własnych umiejętności edukacyjnych.

Na zakończenie Piotr Voelkel – przedsiębiorca i promotor polskiego designu, w prostych słowach i na własnym przykładzie wyjaśnił, że kluczem do lepszej edukacji jest poczucie własnej wartości. Traktowanie dziecka, już od najmłodszych lat, jako pełnoprawnego, myślącego człowieka sprzyja rozwojowi  edukacji, a  kształtowanie potrzeby wprowadzania w życie marzeń popycha świat do przodu. Bogata oferta konferencji „Pokazać-Przekazać” naładowała naszą trójkę pozytywnymi myślami i zachęciła do zaangażowania się w realizację projektu „Wyposażenie pracowni przyrodniczej w szkole podstawowej”. Już wiemy, że doprowadzimy do tego, żeby pracownie przyrodnicze w naszej szkole były nowoczesne i świetnie wyposażone, a uczniowie mogli samodzielnie eksperymentować.

Lidia Grad

Ewa Hryńko