MEiN    KO-Białystok    CEN-Białystok     ODN-Łomża      OKE-Łomża     CKE-Warszawa  

 

    Pionowe menu - Menu w CSS - Kurs CSS Pionowe menu - Menu w CSS - Kurs CSS
  • Strona główna

 

   

Wirtualna wizyta we Włoszech uczniów „Czwórki”

 

 
 

W ubiegłym miesiącu odbyła się czwarta wymiana uczniów w ramach projektu Erasmus+ „Bits and Pieces of Culture” realizowanego przez Szkołę Podstawową nr 4 w Zambrowie wraz z partnerami z Chorwacji, Grecji, Włoch, Cypru i Hiszpanii. Tym razem jednak z powodu pandemii mobilność we Włoszech odbyła się całkowicie online. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską przewidywał 5 wymian uczniowskich (w Hiszpanii, Polsce, na Cyprze, we Włoszech i w Grecji). Nagły rozwój pandemii i jej straszne konsekwencje przerwały marzenia uczniów, pozbawiając ich tego niezwykłego międzynarodowego doświadczenia. Pozostały nam niezrealizowane dwie wymiany uczniowskie, musieliśmy więc zweryfikować nasze plany i zmienić sposoby prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów. Nowa sytuacja otworzyła nam drogę do cyfrowego eksperymentowania i wdrażania innowacyjnych praktyk.

Przed pierwszą wirtualną mobilnością mieliśmy liczne obawy co do pracy w grupach (dzieci z Polski, Grecji i Chorwacji pracowały zdanie z domów, podczas gdy ich rówieśnicy z Włoch, Cypru i Hiszpanii mieli to szczęście, że byli pod opieką swoich nauczycieli w szkole), ale wszyscy uczniowie spisali się na medal i wykonali wzorowo powierzone im zadania pod kierunkiem mentorów komunikujących się z nimi w języku angielskim z odległych krajów. Czujemy wielką satysfakcję, że udało nam się stawić czoła problemom związanym z zarządzaniem międzynarodowym projektem w środku globalnej pandemii. O ile z jednej strony pandemia mocno wpłynęła na projekt, uniemożliwiając realną wymianę, z drugiej strony tryb wirtualny wizyty we Włoszech pozwolił nam zaangażować znacznie większą liczbę uczniów z 6 uczestniczących krajów (łącznie około 120).

Mobilność odbywała się na platformie cyfrowej Zoom (główny pokój i pokoje równoległe grup międzynarodowych), przy wsparciu TwinSpace jako miejsca z codziennymi informacjami, harmonogramem i linkami do materiałów.

Pierwszy dzień był dla nas wzruszający… po długim czasie wróciliśmy do „Erasmusa”, pozostawiając na boku problemy związane z tym trudnym okresem. Z wielką radością i odrobiną emocji rozpoczęliśmy wirtualną mobilność od powitalnej ceremonii online. Po oficjalnych przemówieniach grupa włoskich uczniów zaprezentowała się grając, śpiewając i tańcząc do sycylijskiej muzyki ludowej. Aby przełamać lody, wszyscy uczestnicy spotkania przedstawili się, a następnie wzięli udział w grze miejskiej (Escape Room), która była ekscytującą, wirtualną wycieczką po najbardziej reprezentacyjnych miejscach Misterbianco. W trakcie zwiedzania, uczniowie musieli zapamiętać informacje z multimedialnych prezentacji, aby rozwiązać zagadki w formie quizów, gier i zdobyć tajny kod. Dzięki grywalizacji uczniowie z krajów partnerskich odkryli niezwykłe miasto gospodarzy.  Po ogłoszeniu zwycięzców, wśród których znalazł się Mikołaj Modrzejewski (2 miejsce) uczestnicy spotkania dzielili się swoimi wrażeniami z pierwszego dnia, opowiadali też o miejscach, które spodobały im się najbardziej.

Drugi dzień był w całości poświęcony pracy w międzynarodowych zespołach, których zadaniem było wspólne tworzenie dwóch multimedialnych prezentacji: o wybranych miejscach wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO oraz o współczesnych cudach architektury. Opracowano również korzystając z aplikacji Tripline interaktywną mapę przedstawiającą te niesamowite budowle. Sześć międzynarodowych grup, nadzorowanych przez jednego lub więcej nauczycieli, pracowało w sześciu pokojach Zoom poznając zabytki krajów partnerskich, przy okazji doskonaląc w sposób naturalny swoje kompetencje językowe i cyfrowe. Dzień był bardzo wymagający, ale satysfakcjonujący. Współpraca, komunikacja, kreatywność i wspólne korzystanie z nowoczesnych technologii to kluczowe słowa podsumowujące owocne doświadczenie!

Trzeci dzień rozpoczęliśmy od „smacznej” niespodzianki ... włoscy uczniowie opowiedzieli nam o swoich nawykach żywieniowych poprzez prezentację najbardziej typowych sycylijskich potraw (cornetti, arancini, cannoli, cartocciate, paste di mandorla i frutta martorana). Jedzenie jest integralną częścią tożsamości kulturowej Sycylii. Patrząc na smakołyki przygotowane przez naszych włoskich partnerów, żałowaliśmy, że przyjemności ich spróbowania wirtualnie nie jesteśmy w stanie doświadczyć. Następne działania koncentrowały się na opisaniu ulubionych miejsc w swoim ojczystym kraju przez każdego uczestnika. Informacje wraz ze zdjęciami zaprezentowaliśmy na cyfrowej mapie, a potem w czasie rzeczywistym uczniowie umieszczali na niej pytania i komentarze oraz odpowiadali na pytania swoich zagranicznych kolegów. Na koniec rozmawialiśmy o tradycyjnych grach sycylijskich: La Campana, La gara dei tappi, Pugnu Cutugnu i Un, Due, Tre Stella. Obejrzeliśmy film instruktażowy przygotowany przez włoskich uczniów, wyjaśniający zasady gier. Interesujące były natychmiastowe interakcje, porównywanie gier w każdym kraju. Po powrocie do szkoły z pewnością je wypróbujemy.

Czwartego dnia podziwialiśmy piękno przyrody i kultury Sycylii. Oglądając film pokazujący parady karnawałowe, Muzeum Kostiumów Karnawałowych oraz taniec w wykonaniu włoskich uczniów przebranych za jaskiniowców poznaliśmy prawdziwego ducha pasji lokalnej społeczności do karnawału i jego niezwykłych kostiumów.  Zwykle jeden z 5 dni wymiany uczniowskiej, poświęcony był wycieczce do lokalnego miejsca światowego dziedzictwa UNESCO ... i tutaj nasi włoscy partnerzy zadbali, abyśmy odkryli wyjątkowe, artystyczne, kulturowe, architektoniczne i naturalne piękno Sycylii, która obecnie szczyci się 7 obiektami UNESCO. Stworzyli dla nas interaktywną mapę sycylijskich zabytków UNESCO w aplikacji Thinglink, dzięki której mogliśmy odczytać informacje i oglądać zdjęcia oraz filmy z najbardziej reprezentacyjnych miejsc na Sycylii, odwiedzanych co roku przez turystów z całego świata. Dzień zakończył się interaktywnym quizem na temat sycylijskich miejsc UNESCO, rozegranym w losowo dobranych zespołach międzynarodowych oraz ogłoszeniem zwycięzców. Uczniowie z „Czwórki” znów się popisali! W zwycięskiej drużynie znaleźli się: Wiktoria Murawska i Krzysztof Brzóska.

Ostatni dzień dostarczył wszystkim wielu emocji, od radości i szczęścia do smutku, gdyż doszliśmy do końca niezwykłego tygodnia.  Zaczęliśmy od wyjątkowej lekcji języka włoskiego: śpiewaliśmy i tańczyliśmy z włoskimi uczniami i nauczycielami w rytm słynnego hitu Claudio Cecchetto z lat 80., Gioca Jouera. Była to idealna piosenka do zapamiętania prostych czasowników poprzez naśladowanie czynności. Wszyscy poczuli klimat i zaangażowali się zza ekranu. Następnie uczniowie przygotowali pytania do gry planszowej, finalnego produktu projektu. Rozegrano dwa interaktywne quizy o Włoszech i zabytkach ze wszystkich krajów partnerskich, aby sprawdzić, czego uczniowie nauczyli się w ciągu ostatnich 5 dni, i ogłoszono zwycięzców (Małgorzata Milewska i Aleksandra Poźniak – pierwsze miejsce, Miłosz Dybowski - drugie). Wszyscy partnerzy użyli serwisu Padlet, aby napisać swoje wiadomości pożegnalne. Na koniec uczniowie i nauczyciele wypełnili ankietę ewaluacyjną, aby podzielić się swoimi opiniami na temat włoskiej mobilności.

Wirtualna wizyta została oficjalnie zakończona pozdrowieniami od dyrektor szkoły z Misterbianco, a następnie obejrzeliśmy występ z typowymi, włoskimi piosenkami i tańcami. Pożegnanie było wyjątkowym momentem ... czuliśmy się blisko, pomimo fizycznej odległości między krajami. Niezapomniane wspomnienia na zawsze pozostaną w naszych sercach. Wszyscy jesteśmy naprawdę dumni z tego, co udało nam się wspólnie zrobić jako wielki międzynarodowy zespół. Na pewno tym razem było inaczej niż w trakcie spotkania w innym kraju, ale wciąż niepowtarzalnie. Nic nigdy nie może zastąpić bogactwa tradycyjnej wymiany Erasmusa, ale to doświadczenie pozwoliło nam zaangażować się i wprowadzić innowacyjne elementy nauczania, które można również zintegrować z mobilnością bezpośrednią w nowych projektach. Cieszy nas również fakt, że wszyscy nasi uczniowie byli wyjątkowo aktywni w trakcie pracy w międzynarodowych zespołach i zebrali mnóstwo pochwał ze strony zagranicznych nauczycieli, którzy się nimi opiekowali.              

                                                                                                                     Koordynator projektu – Barbara Głuszcz