|
W
ubiegłym miesiącu odbyła się czwarta wymiana uczniów w ramach projektu
Erasmus+ „Bits and Pieces of Culture” realizowanego przez Szkołę
Podstawową nr 4 w Zambrowie wraz z partnerami z Chorwacji, Grecji,
Włoch, Cypru i Hiszpanii. Tym razem jednak z powodu pandemii mobilność
we Włoszech odbyła się całkowicie online. Projekt współfinansowany
przez Unię Europejską przewidywał 5 wymian uczniowskich (w Hiszpanii,
Polsce, na Cyprze, we Włoszech i w Grecji). Nagły rozwój pandemii i
jej straszne konsekwencje przerwały marzenia uczniów, pozbawiając ich
tego niezwykłego międzynarodowego doświadczenia. Pozostały nam
niezrealizowane dwie wymiany uczniowskie, musieliśmy więc zweryfikować
nasze plany i zmienić sposoby prowadzące do osiągnięcia zamierzonych
celów. Nowa sytuacja otworzyła nam drogę do cyfrowego
eksperymentowania i wdrażania innowacyjnych praktyk.
Przed
pierwszą wirtualną mobilnością mieliśmy liczne obawy co do pracy w
grupach (dzieci z Polski, Grecji i Chorwacji pracowały zdanie z domów,
podczas gdy ich rówieśnicy z Włoch, Cypru i Hiszpanii mieli to
szczęście, że byli pod opieką swoich nauczycieli w szkole), ale
wszyscy uczniowie spisali się na medal i wykonali wzorowo powierzone
im zadania pod kierunkiem mentorów komunikujących się z nimi w języku
angielskim z odległych krajów. Czujemy wielką satysfakcję, że udało
nam się stawić czoła problemom związanym z zarządzaniem
międzynarodowym projektem w środku globalnej pandemii. O ile z jednej
strony pandemia mocno wpłynęła na projekt, uniemożliwiając realną
wymianę, z drugiej strony tryb wirtualny wizyty we Włoszech pozwolił
nam zaangażować znacznie większą liczbę uczniów z 6 uczestniczących
krajów (łącznie około 120).
Mobilność
odbywała się na platformie cyfrowej Zoom (główny pokój i pokoje
równoległe grup międzynarodowych), przy wsparciu TwinSpace jako
miejsca z codziennymi informacjami, harmonogramem i linkami do
materiałów.
Pierwszy
dzień był dla nas wzruszający… po długim czasie wróciliśmy do
„Erasmusa”, pozostawiając na boku problemy związane z tym trudnym
okresem. Z wielką radością i odrobiną emocji rozpoczęliśmy wirtualną
mobilność od powitalnej ceremonii online. Po oficjalnych
przemówieniach grupa włoskich uczniów zaprezentowała się grając,
śpiewając i tańcząc do sycylijskiej muzyki ludowej. Aby przełamać
lody, wszyscy uczestnicy spotkania przedstawili się, a następnie
wzięli udział w grze miejskiej (Escape Room), która była ekscytującą,
wirtualną wycieczką po najbardziej reprezentacyjnych miejscach
Misterbianco. W trakcie zwiedzania, uczniowie musieli zapamiętać
informacje z multimedialnych prezentacji, aby rozwiązać zagadki w
formie quizów, gier i zdobyć tajny kod. Dzięki grywalizacji uczniowie
z krajów partnerskich odkryli niezwykłe miasto gospodarzy. Po
ogłoszeniu zwycięzców, wśród których znalazł się Mikołaj Modrzejewski
(2 miejsce) uczestnicy spotkania dzielili się swoimi wrażeniami z
pierwszego dnia, opowiadali też o miejscach, które spodobały im się
najbardziej.
Drugi
dzień był w całości poświęcony pracy w międzynarodowych zespołach,
których zadaniem było wspólne tworzenie dwóch multimedialnych
prezentacji: o wybranych miejscach wpisanych na listę światowego
dziedzictwa UNESCO oraz o współczesnych cudach architektury.
Opracowano również korzystając z aplikacji Tripline interaktywną mapę
przedstawiającą te niesamowite budowle. Sześć międzynarodowych grup,
nadzorowanych przez jednego lub więcej nauczycieli, pracowało w
sześciu pokojach Zoom poznając zabytki krajów partnerskich, przy
okazji doskonaląc w sposób naturalny swoje kompetencje językowe i
cyfrowe. Dzień był bardzo wymagający, ale satysfakcjonujący.
Współpraca, komunikacja, kreatywność i wspólne korzystanie z
nowoczesnych technologii to kluczowe słowa podsumowujące owocne
doświadczenie!
Trzeci
dzień rozpoczęliśmy od „smacznej” niespodzianki ... włoscy uczniowie
opowiedzieli nam o swoich nawykach żywieniowych poprzez prezentację
najbardziej typowych sycylijskich potraw (cornetti, arancini, cannoli,
cartocciate, paste di mandorla i frutta martorana). Jedzenie jest
integralną częścią tożsamości kulturowej Sycylii. Patrząc na smakołyki
przygotowane przez naszych włoskich partnerów, żałowaliśmy, że
przyjemności ich spróbowania wirtualnie nie jesteśmy w stanie
doświadczyć. Następne działania koncentrowały się na opisaniu
ulubionych miejsc w swoim ojczystym kraju przez każdego uczestnika.
Informacje wraz ze zdjęciami zaprezentowaliśmy na cyfrowej mapie, a
potem w czasie rzeczywistym uczniowie umieszczali na niej pytania i
komentarze oraz odpowiadali na pytania swoich zagranicznych kolegów.
Na koniec rozmawialiśmy o tradycyjnych grach sycylijskich: La Campana,
La gara dei tappi, Pugnu Cutugnu i Un, Due, Tre Stella. Obejrzeliśmy
film instruktażowy przygotowany przez włoskich uczniów, wyjaśniający
zasady gier. Interesujące były natychmiastowe interakcje, porównywanie
gier w każdym kraju. Po powrocie do szkoły z pewnością je wypróbujemy.
Czwartego
dnia podziwialiśmy piękno przyrody i kultury Sycylii. Oglądając film
pokazujący parady karnawałowe, Muzeum Kostiumów Karnawałowych oraz
taniec w wykonaniu włoskich uczniów przebranych za jaskiniowców
poznaliśmy prawdziwego ducha pasji lokalnej społeczności do karnawału
i jego niezwykłych kostiumów. Zwykle jeden z 5 dni wymiany
uczniowskiej, poświęcony był wycieczce do lokalnego miejsca światowego
dziedzictwa UNESCO ... i tutaj nasi włoscy partnerzy zadbali, abyśmy
odkryli wyjątkowe, artystyczne, kulturowe, architektoniczne i
naturalne piękno Sycylii, która obecnie szczyci się 7 obiektami
UNESCO. Stworzyli dla nas interaktywną mapę sycylijskich zabytków
UNESCO w aplikacji Thinglink, dzięki której mogliśmy odczytać
informacje i oglądać zdjęcia oraz filmy z najbardziej
reprezentacyjnych miejsc na Sycylii, odwiedzanych co roku przez
turystów z całego świata. Dzień zakończył się interaktywnym quizem na
temat sycylijskich miejsc UNESCO, rozegranym w losowo dobranych
zespołach międzynarodowych oraz ogłoszeniem zwycięzców. Uczniowie z
„Czwórki” znów się popisali! W zwycięskiej drużynie znaleźli się:
Wiktoria Murawska i Krzysztof Brzóska.
Ostatni
dzień dostarczył wszystkim wielu emocji, od radości i szczęścia do
smutku, gdyż doszliśmy do końca niezwykłego tygodnia. Zaczęliśmy od
wyjątkowej lekcji języka włoskiego: śpiewaliśmy i tańczyliśmy z
włoskimi uczniami i nauczycielami w rytm słynnego hitu Claudio
Cecchetto z lat 80., Gioca Jouera. Była to idealna piosenka do
zapamiętania prostych czasowników poprzez naśladowanie czynności.
Wszyscy poczuli klimat i zaangażowali się zza ekranu. Następnie
uczniowie przygotowali pytania do gry planszowej, finalnego produktu
projektu. Rozegrano dwa interaktywne quizy o Włoszech i zabytkach ze
wszystkich krajów partnerskich, aby sprawdzić, czego uczniowie
nauczyli się w ciągu ostatnich 5 dni, i ogłoszono zwycięzców
(Małgorzata Milewska i Aleksandra Poźniak – pierwsze miejsce, Miłosz
Dybowski - drugie). Wszyscy partnerzy użyli serwisu Padlet, aby
napisać swoje wiadomości pożegnalne. Na koniec uczniowie i nauczyciele
wypełnili ankietę ewaluacyjną, aby podzielić się swoimi opiniami na
temat włoskiej mobilności.
Wirtualna
wizyta została oficjalnie zakończona pozdrowieniami od dyrektor szkoły
z Misterbianco, a następnie obejrzeliśmy występ z typowymi, włoskimi
piosenkami i tańcami. Pożegnanie było wyjątkowym momentem ... czuliśmy
się blisko, pomimo fizycznej odległości między krajami. Niezapomniane
wspomnienia na zawsze pozostaną w naszych sercach. Wszyscy jesteśmy
naprawdę dumni z tego, co udało nam się wspólnie zrobić jako wielki
międzynarodowy zespół. Na pewno tym razem było inaczej niż w trakcie
spotkania w innym kraju, ale wciąż niepowtarzalnie. Nic nigdy nie może
zastąpić bogactwa tradycyjnej wymiany Erasmusa, ale to doświadczenie
pozwoliło nam zaangażować się i wprowadzić innowacyjne elementy
nauczania, które można również zintegrować z mobilnością bezpośrednią
w nowych projektach. Cieszy nas również fakt, że wszyscy nasi
uczniowie byli wyjątkowo aktywni w trakcie pracy w międzynarodowych
zespołach i zebrali mnóstwo pochwał ze strony zagranicznych
nauczycieli, którzy się nimi opiekowali.
Koordynator projektu – Barbara Głuszcz
|
|