|
W dniach
15-16-17 września 2014r. gościliśmy w naszej szkole Cyfrowe
Planetarium Objazdowe Astropark. Uczniowie każdej klasy mieli okazję
dowiedzieć się co dokładnie widać w rozgwieżdżoną noc na niebie. Już
sama kosmiczna kopuła, rozstawiona na sali gimnastycznej budziła
wielką ciekawość.
- Jak tam się wchodzi? Co zastaniemy w środku? Czy zmieścimy się tam
wszyscy? Po wejściu do środka nie brakowało oznak zachwytu –
szczególnie tych najmłodszych. Na sferycznym ekranie pojawiały się
obrazy, które z łatwością można było obejrzeć z każdego miejsca –
wystarczyło unieść głowę do góry lub wygodnie się położyć.
Kosmiczna podróż
uczniów klas I- III rozpoczynała się od karuzeli, dzięki której
łatwiej można było zrozumieć co tak naprawdę się kręci – Ziemia, czy
Słońce oraz w jaki sposób Słońce wyznacza kierunki świata. Porównanie
wielkości Słońca i Ziemi umożliwiło zrozumieć dlaczego to planety
krążą wokół gwiazd i jak to się dzieje, że mamy dzień i noc.
Zwiedzanie planet Układu Słonecznego wywoływało u dzieci okrzyki
zachwytu, szczególnie, gdy na ich powierzchniach pojawiały się
przedziwne kratery, pojazdy… i postacie! A podróż na Księżyc i lot
wahadłowcem? To dopiero przeżycie, gdy wraz z astronautami łapało się
lewitujące mandarynki i krople wody! Najwięcej jednak emocji wzbudziła
powiększająca się czarna dziura i niekończąca się w niej ciemność.
Operatorzy zadbali jednak o to, aby wizyta w planetarium nie
zakończyła się strachem przed kosmosem – przy dźwiękach kojącej
muzyki pokazano ogrom, ale i piękno wszechświata.
Uczniowie
klas IV – VI bardziej szczegółowo poznawali prawa rządzące w
kosmosie. Najpierw mieli okazję poznać wszystkich uczonych, których
fascynował kosmos i z zapałem badali jego tajemnice. Dowiedzieli się
skąd pochodzą nazwy gwiazdozbiorów i w jaki sposób odnaleźć je na
nocnym niebie. Operatorzy, w sposób bardziej naukowy przybliżyli
cechy planet – fachowo wyjaśniając różnice w ubarwieniu ich
powierzchni, budowę pierścieni Saturna oraz od czego zależy ilość
krążących wokół nich księżyców. Wyjaśnili, jak odróżnić błyszczące
punkty planet wśród tysięcy świecących gwiazd. Uczniowie mieli okazję
odbyć podróż po orbicie Ziemi z pierwszym człowiekiem w kosmosie,
Rosjaninem Jurijem Gagarinem oraz na Księżyc, z Amerykańskimi
astronautami:
Neilem Armstrongiem, Michaelem Collinsem i Edwinem Aldrinem. Gdy
Armstrong postawił stopy na srebrnym globie i zaczął zbierać próbki,
miało się wrażenie, że jest się razem z nim.
Oddzielny
seans planetarny mieli uczestnicy kół przyrodniczych i KMO. Tym razem
uczniowie dłużej gościli na Czerwonej Planecie, czyli Marsie,
odkrywając tajemnice największego na jego powierzchni krateru -
kanionu. Poznali pracę „kosmicznych badaczy” – satelitów, łazików,
wahadłowców oraz sposób katalogowania gwiazd i tworzenia map nieba.
Wszystko,
co udało się zobaczyć na długo pozostanie w pamięci. Teraz chętniej
będziemy patrzeć na rozgwieżdżone niebo, aby porównać zdobytą wiedzę z
rzeczywistością.
Lidia Grad |
|