MEiN    KO-Białystok    CEN-Białystok     ODN-Łomża      OKE-Łomża     CKE-Warszawa  

 

    Pionowe menu - Menu w CSS - Kurs CSS Pionowe menu - Menu w CSS - Kurs CSS
  • Strona główna

 

 

Cyfrowe Planetarium Objazdowe Astropark

 

 
 

W dniach 15-16-17 września 2014r. gościliśmy w naszej szkole Cyfrowe Planetarium Objazdowe Astropark.  Uczniowie każdej klasy mieli okazję dowiedzieć się co dokładnie widać w rozgwieżdżoną noc na niebie. Już sama kosmiczna kopuła, rozstawiona na sali gimnastycznej budziła wielką ciekawość.
- Jak tam się wchodzi? Co zastaniemy w środku? Czy zmieścimy się tam wszyscy?  Po wejściu do środka  nie brakowało oznak zachwytu – szczególnie tych najmłodszych.  Na sferycznym ekranie pojawiały się obrazy, które z łatwością można było obejrzeć z każdego miejsca – wystarczyło unieść głowę do góry lub wygodnie się położyć.

 Kosmiczna podróż uczniów klas I- III rozpoczynała się od karuzeli, dzięki której łatwiej można było zrozumieć co tak naprawdę się kręci – Ziemia, czy Słońce oraz w jaki sposób Słońce wyznacza kierunki świata.  Porównanie wielkości Słońca  i Ziemi umożliwiło zrozumieć dlaczego to planety krążą wokół gwiazd i jak to się dzieje, że mamy dzień i noc. Zwiedzanie planet Układu Słonecznego wywoływało u dzieci okrzyki  zachwytu, szczególnie, gdy na ich powierzchniach pojawiały się przedziwne kratery, pojazdy… i  postacie! A podróż na Księżyc i lot wahadłowcem? To dopiero przeżycie, gdy wraz z astronautami łapało się lewitujące mandarynki i krople wody! Najwięcej jednak emocji wzbudziła powiększająca się czarna dziura i niekończąca się w niej ciemność. Operatorzy zadbali jednak o to, aby wizyta w planetarium nie zakończyła się strachem przed kosmosem – przy dźwiękach kojącej muzyki  pokazano ogrom, ale i piękno wszechświata.

Uczniowie klas IV – VI  bardziej szczegółowo poznawali prawa rządzące w kosmosie. Najpierw mieli okazję poznać wszystkich uczonych, których fascynował kosmos i z zapałem badali jego tajemnice. Dowiedzieli się skąd pochodzą nazwy gwiazdozbiorów i w jaki sposób odnaleźć je na nocnym niebie.  Operatorzy, w sposób bardziej naukowy przybliżyli cechy planet – fachowo wyjaśniając  różnice w ubarwieniu ich powierzchni, budowę pierścieni  Saturna oraz od czego zależy ilość krążących wokół nich księżyców.  Wyjaśnili, jak odróżnić błyszczące punkty planet wśród  tysięcy świecących gwiazd. Uczniowie mieli okazję odbyć podróż po orbicie Ziemi z pierwszym człowiekiem w kosmosie, Rosjaninem Jurijem Gagarinem oraz  na Księżyc, z Amerykańskimi astronautami: Neilem Armstrongiem, Michaelem Collinsem i Edwinem  Aldrinem. Gdy Armstrong postawił stopy na srebrnym globie i zaczął zbierać próbki, miało się wrażenie, że jest się razem z nim.

Oddzielny seans planetarny mieli uczestnicy kół przyrodniczych i KMO. Tym razem uczniowie dłużej gościli na Czerwonej Planecie, czyli Marsie, odkrywając tajemnice największego na jego powierzchni krateru - kanionu. Poznali pracę „kosmicznych badaczy” – satelitów, łazików, wahadłowców oraz sposób katalogowania gwiazd i tworzenia map nieba.

Wszystko, co udało się zobaczyć na długo pozostanie w pamięci. Teraz chętniej będziemy patrzeć na rozgwieżdżone niebo, aby porównać zdobytą wiedzę z rzeczywistością.
 

Lidia Grad