MEiN    KO-Białystok    CEN-Białystok     ODN-Łomża      OKE-Łomża     CKE-Warszawa  

 

    Pionowe menu - Menu w CSS - Kurs CSS Pionowe menu - Menu w CSS - Kurs CSS
  • Strona główna

   

Ogólnopolski projekt klubów 4H „Ogródek szkolny 2011”

 
 

 

W marcu 2011 roku nasz klub 4H został zaproszony do ogólnopolskiego projektu Biura Rolnego Ambasady Amerykańskiej oraz Fundacji Edukacyjnej 4H w Polsce pod hasłem „Ogródek szkolny 2011”. Projekt miał na celu stworzenie i pielęgnowanie przyszkolnego ogródka, który ma być zachętą do stosowania przyjaznych środowisku praktyk ogrodniczych, zachowania bioróżnorodności podczas uprawy roślin oraz do poprawy wizerunku najbliższego otoczenia.

W sumie w projekcie brało udział 30 klubów 4H z całej Polski. Uczestnicy od marca do listopada projektowali, zakładali i pielęgnowali swoje ogródki, na które Biuro Rolne Ambasady Amerykańskiej przewidziało dofinansowanie. Część funduszy dzieci musiały pozyskać we własnym zakresie (Rada Rodziców przy SP4 w Zambrowie, Burmistrz Miasta Zambrów, fundusze własne klubu pochodzące ze sprzedaży plastikowych nakrętek).

Czterolistne koniczynki” z naszej szkoły wykonały najpierw indywidualne projekty ogródka, a następnie, po ich analizie, powstał wspólny plan nasadzeń. Uczniowie przygotowali informacje o poszczególnych roślinach ze szczegółowym opisem wymagań siedliskowych. Po akceptacji doboru roślin rozpoczęli przygotowywanie terenu, a następnie sadzenie roślin. Przez cały okres wakacyjny wykonywali zabiegi pielęgnacyjne w swoim „zielonym królestwie”. Czas jesienny to okres zbierania nasion, materiałów na lekcje przyrody i kontynuacja zabiegów pielęgnacyjnych.

Projekt okazał się wspaniałą przygodą dla klubowiczów z 4H. Sadząc rośliny zmieniali swoje otoczenie - pokazali, że może być ono ładniejsze, bardziej przyjazne i nauczyli się szacunku do przyrody. Dzięki przedsięwzięciu uczniowie zdobyli praktyczne umiejętności i zrozumieli, że trzeba współpracować w grupie. Podejmując samodzielne decyzje nauczyli się wrażliwości i szacunku dla własnej i cudzej pracy. Podejmowane działania oddziaływały na ich charakter, budziły poszanowanie dla przyrody, wdrażały do myślenia, dały radość z dobrze wykonanych obowiązków.

Praca w ogrodzie, oprócz oczywistego kształtowania postaw proekologicznych, nauczyła klubowiczów planowania, realizacji zadań zgodnie z harmonogramem, systematyczności. Wymusiła wzięcie odpowiedzialności za własne decyzje (np. niewłaściwie wykonanie zadania mogło skutkować uschnięciem roślin), nauczyła ich szacunku do pracy i jej efektów. Dzieci stały się świadome tego, ile wysiłku kosztuje utrzymanie zieleni w odpowiednim stanie. Klubowicze bardzo chętnie uczestniczyli w zajęciach w terenie, z dużym poświeceniem podejmowali działania związane z pielęgnacją roślin. Najważniejsza była dla nich satysfakcja, że zrobili coś co przetrwa wiele lat. Byli bardzo dumni z dobrze wykonanej pracy. Uczniowie nabyli umiejętności, które będą mogli wykorzystać w dorosłym życiu

Samo przebywanie w ogrodzie niesie ze sobą wiele korzyści, np. względy zdrowotne, wyczulenie na zapachy, kolory, budzenie ciekawości oraz rozwijanie zmysłu obserwacji. Jeśli dodamy do tego cele wychowawcze, to okazuje się, że jest on nam niezbędny. Zastanawiamy się jak do tej pory obywaliśmy się bez niego. Cieszę się, że udało mi się zaszczepić młodym ludziom miłość do roślin, bo jak głosi mądrość ludowa, ten kto kocha rośliny jest z reguły dobrym człowiekiem.

Sprawna realizacja działań była możliwa dzięki współpracy z instytucjami i osobami: Krystyną i Wojciechem Jastrzębskimi - właścicielami sklepu ogrodniczego „Zorza” w Zambrowie, Honoratą Długozimą - pracownikiem Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego w Zambrowie, Kazimierzem Dąbrowskim - Burmistrzem Miasta Zambrów, Panem Krzysztofem Chrupkiem - właścicielem przedsiębiorstwa handlowego „Hamot”, Januszem Zielińskim - Dyrektorem Szkoły Podstawowej nr 4 w Zambrowie oraz nauczycielami zambrowskiej „Czwórki”, a w szczególności Zofią Ożlańską.

Dorota Zimacka

(Opiekun Klubu 4H)