|
Od
września 2001 roku uczniowie klas młodszych SP 4 uczestniczą w
zajęciach z edukacji regionalnej. Realizują program poszerzony o
treści z innowacji pedagogicznej „Edukacja regionalna. Dziedzictwo
kulturowe w regionie” autorstwa Doroty Strenkowskiej i Marzeny Tyszki.
Celem programu jest kształtowanie poczucia przynależności do
społeczności lokalnej, wdrażanie do kultywowania lokalnych zwyczajów i
obrzędów, uczenie właściwych zachowań w środowisku rodzinnym oraz
regionie. Uczniowie zostają również wyposażeni w elementy wiedzy o
historii naszych terenów. Mają okazję poznać krajobraz przyrodniczy i
kulturowy najbliższej okolicy. Spotykają się z twórcami z naszego
regionu, zespołami ludowymi. Z dużym zainteresowaniem dzieci
wysłuchały koncertów zespołu „Laskowianki” prowadzonego przez
Zbigniewa Wiśniewskiego – nauczyciela muzyki (absolwent SP4, klasa D
rok szkolny 1977/1978) oraz „Łomżyniacy”. Spotkania z muzykami były
też okazją do wspólnego śpiewania piosenek ludowych. Dzieci
uczestniczą w zajęciach muzealnych w Regionalnej Izbie Historycznej w
Zambrowie prowadzonych przez Jarosława Strenkowskiego (byłego
nauczyciela historii w SP4, absolwent klasa B rok szkolny 1980/1981),
Muzeum Północno - Mazowieckim w Łomży, Muzeum Przyrodniczym w
Drozdowie. Zwiedzają skanseny w Nowogrodzie i Ciechanowcu. Miały
okazję samodzielnie wyrabiać masło. Uczyły się wykonywania ozdób z
papieru. Papierowe kwiaty wykorzystano do wykonania ozdobnego pająka.
Uczniowie brali udział w konkursach na najpiękniejszą pisankę, palmę
wielkanocną oraz kartki świąteczne. W sposób praktyczny wdrażały się
do kultywowania dawnych zwyczajów. Z dużym zainteresowaniem poznawali
dawne zawody podczas wycieczki „Szlakiem rękodzieła ludowego”. Przez
wiele lat w pracowni organizowana była wystawa dawnych sprzętów
gospodarstwa domowego.
Edukacja
regionalna nie może skupiać się na poznawaniu tylko naszego regionu.
Należy wskazywać dzieciom, że każdy region ma swoją kulturę, obyczaje
i obrzędy. Z tego to powodu nasi uczniowie poznają nie tylko
najbardziej charakterystyczne regiony w Polsce, ale mają też możliwość
zapoznania się z kulturą Indian Północnoamerykańskich, Bułgarii czy
nawet odległej Japonii. Na szczególną uwagę zasługują
koncerty uczniów Państwowej Szkoły Folklorystycznej „Szeroka łąka” z
Bułgarii, którzy już kilkakrotnie byli naszymi gośćmi.
W
roku szkolnym 2012/2013 edukację poszerzoną o treści regionalne
rozpoczęła kolejna, piąta już grupa dzieci. Innowacja wdrażana jest
obecnie w klasach I c i I d, których wychowawczyniami są autorki
programu. Z pewnością i tym razem praca z najmłodszymi przysporzy
wiele radości dzieciom i nauczycielom.
Dorota Strenkowska
(nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej)
|
|