|
Ze względu na coraz większą liczbę
osób niepełnosprawnych w społeczeństwie oraz w myśl zasady, że
wszystkie dzieci mają prawo do nauki w szkołach ogólnodostępnych, w
1993 r. w Polsce zaczęło funkcjonować szkolnictwo integracyjne.
Umożliwia ono wspólne wychowanie i nauczanie dzieci zdrowych i
niepełnosprawnych o różnych możliwościach rozwojowych, przynosząc
korzyści obu stronom. Stymuluje rozwój społeczno-emocjonalny dzieci,
gdyż sprzyja tworzeniu środowisk, w których dzieci zdrowe będą miały
okazję uczyć się poszanowania i tolerancji dla inności drugiego
człowieka, a dzieci niepełnosprawne będą mogły doświadczać wszystkich
radości, ale i trudów normalnego życia społecznego.
W naszej szkole pierwsza klasa
integracyjna rozpoczęła pracę 1 IX 1997r. Powstała z inicjatywy
dyrekcji, nauczycieli oraz rodziców dzieci o specjalnych potrzebach
edukacyjnych. Była to pierwsza taka forma edukacji w Zambrowie.
Kolejne klasy integracyjne w naszej szkole funkcjonowały w latach:
2000 r.- 2006 r. (klasa G) oraz 2003 r. – 2009 r. (klasa F).
W 2010 r. powstała klasa I A. W roku
szkolnym 2012/2013 pracę rozpoczęły dwie równoległe klasy
integracyjne (A i D). W oddziałach tych uczy się 14-20 dzieci. Pracuje z nimi
dwoje nauczycieli: nauczyciel wychowawca i nauczyciel wspomagający -
pedagog specjalny. Jest on współodpowiedzialny za proces kształcenia i
wychowania wszystkich uczniów z klasy, a szczególnie tych o
specjalnych potrzebach edukacyjnych. Uczniowie ci mają też dodatkową
pomoc w formie zajęć rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych,
logopedycznych oraz dydaktyczno-wyrównawczych.
Zespoły uczniowskie w klasach
integracyjnych są zróżnicowane pod względem intelektualnym i
emocjonalnym. Głównym zadaniem pedagogów jest scalanie, zintegrowanie
i zapewnienie każdemu uczniowi rozwoju zgodnego z jego możliwościami.
Bardzo ważne jest podejmowanie takich działań, by dzieci
niepełnosprawne uwierzyły w siebie i otworzyły się na to, co ma im do
zaoferowania szkoła, nauczyciele i koledzy. Uczniowie niepełnosprawni
uczęszczają na wszystkie zajęcia planowe wraz ze swoimi zdrowymi
rówieśnikami i uczą się z tych samych podręczników. Proces
dydaktyczno-wychowawczy optymalizowany jest poprzez dokładną analizę
ich możliwości i umiejętności edukacyjnych, dobór odpowiednich metod,
modyfikację programów nauczania oraz indywidualizację pracy. Ogromną
rolę odgrywa także ścisła współpraca pedagogów z rodzicami tych
dzieci.
Uczeń niepełnosprawny w klasie
integracyjnej oprócz podstawowej, koniecznej wiedzy, w którą
wyposażany jest według własnych możliwości, rozwija się emocjonalnie i
społecznie. Uczy się wchodzić w relacje ze zdrowymi rówieśnikami.
Zdobyte doświadczenia pomogą mu w przyszłości nawiązywać kontakty
społeczne oraz radzić sobie w codziennym życiu. Uczniowie zdrowi
kształtują w sobie wiele pozytywnych cech, takich jak: wrażliwość,
tolerancja oraz chęć niesienia pomocy.
Aby ułatwić dzieciom właściwy rozwój
społeczny i emocjonalny, organizujemy uczniom klas integracyjnych
wiele wspólnych imprez: ogniska, Andrzejki, Mikołajki, Wigilie z
Jasełkami z udziałem rodziców, choinki, kuligi, wycieczki do zakładów
pracy, Dzień Matki, Dzień Rodziny, wycieczki krajoznawcze oraz
spotkania z ciekawymi ludźmi. Przygotowujemy również imprezy
integracyjne, na które zapraszamy dzieci z klas integracyjnych
funkcjonujących w Szkole Podstawowej nr 5 w Zambrowie. We wszystkich
tych uroczystościach uczestniczą rodzice, którzy zawsze chętnie służą
pomocą i wspierają nas we wszystkich działaniach.
Cieszymy
się, że pracujemy w klasie integracyjnej i możemy wspierać rozwój
dzieci, gdyż „Każdy ma prawo do szczęścia i swojego miejsca w
społeczeństwie".
Aldona Wiśniewska i Elżbieta Glińska
(nauczycielki edukacji
wczesnoszkolnej)
|
|