Innowacja pedagogiczna Poznaj Europę
Od roku szkolnego 2020/2021 w Szkole Podstawowej nr 4 im. Władysława Broniewskiego w Zambrowie w ramach zajęć świetlicowych realizowanajest innowacja pedagogiczna „Poznaj Europę”. Innowacją zostali objęci uczniowie klas I – II przebywający w świetlicy szkolnej. Program oraz plan pracy opracowany został w składzie pani Barbra Głębockai pani Katarzyna Knapkiewicz.
Przesłaniem innowacji jest przybliżenie uczniom dziesięciu państw europejskich. Cykl zajęć ma na celu pokazać uczniom czym jest współczesny świat, uwrażliwić na jego różnorodność kulturową, kształtować poczucie przynależności do Europy, doskonalić stosunki międzykulturowe oraz zapoznać z ich obyczajami i zwyczajami. Innowacja ma także za zadanie rozwinąć postawy społeczne, rozbudzić ciekawość poznawczą oraz rozwinąć wyobraźnię o otaczającym świecie.
Przeprowadzone działania umożliwią uczniom uczestniczenie w zajęciach o tematyce: Francja, Hiszpania, Wielka Brytania, Norwegia, Irlandia, Grecja, Niderlandy, jak i Włochy. Realizowane zajęcia zakładają atrakcyjne formy pracy, takie jak burza mózgów, zabawy charakterystyczne dla danego państwa, praca metodą projektu, praca z zastosowaniem kart obrazkowych oraz nauką podstawowego słownictwa danego kraju. Po przeprowadzonych zajęciach uczeń:
- zna i rozumie potrzeby tolerancji i akceptacji odmienności oraz monokulturowości,
- zna pojęcia: obywatel świata, obcokrajowiec, poliglota,
- posługuje się mapą, określa kierunki na mapie,
- współpracuje w grupie,
- aktywne uczestniczy w zajęciach, a także w życiu szkoły i społecznym,
- uwrażliwia się na tradycje i obyczaje innych narodowości.
Innowacja zdecydowanie wpłynie na pozytywny wizerunek, jak i jakość pracy szkoły, gdyż proponuje atrakcyjną ofertę edukacyjną. Co więcej uatrakcyjni czas spędzany na świetlicy, rozwinie kompetencje kluczowe i zainteresowania uczniów. Wprowadzi aktywne oraz pożyteczne formy spędzania czasu wolnego, stanie się inspiracją do poszerzania zainteresowań kulturowością krajów europejskich.
Dzięki takim programom szkoła może być postrzegana jako miejsce przyjazne dziecku, gdyż proponuje wzbogaconą ofertę edukacyjną, podnosząc ogólny poziom nauczania.
Katarzyna Knapkiewicz